Liczba wyświetleń w zeszłym tygodniu

czwartek, 5 stycznia 2023

Iteracje

 Poziom tłumaczenia się PiS z podwyżek cen paliwa dokonanych „dla naszego dobra” rok temu, abyśmy się nie zszokowali nimi w tym roku przeraża. Ludzi traktują jak debili [Roman Giertych].

Cel uświęca środki. To znana od starożytności zasada. Ładnie zaprezentowano ją w filmie, ukazującym zmagania Mieszka I z upartymi poganami. Tych topiono tam w rzece, a organizujący przedsięwzięcie biskup – grany bodaj przez Stanisława Milskiego – napominał wykonawców, aby nie wiązali nieszczęśnikom zbyt wielkich kamieni u szyi. Toną wtedy nader szybko i w ten sposób nie mogą należycie długim cierpieniem okupić grzechu bałwochwalstwa.

Znamy też z przeszłości przykład skutków stosowania rzeczonej zasady. W początkach naszej historii zaowocowała buntem Masława, który omal nie zakończył istnienia państwa. Obecnie jednak jest ponownie wdrażana. Trzeba przyznać, że w ucywilizowanej już bardziej formie. Wszak nikogo nie topią, mimo że są zwolennikami kary śmierci.

No bo skoro jest się przekonanym, że nic się nie reguluje samo, trzeba ustanowić kogoś, kto będzie regulował. Najlepszy pono jest ktoś, kto sam się prezentuje jako jeden z najmądrzejszych ludzi na świecie.

Przeciwników zaś już się nie zabija, ale przypisuje im najgorsze cechy. Nie pamięta się wcale o losach Empedoklesa, który tak był przekonany o swej boskości, że po kolejnej uczcie na jego cześć wskoczył do krateru Etny, aby wszyscy poznali jego moc.

Bywa więc niedobrze, gdy zadufany autorytet ma jakieś kłopoty z oceną rzeczywistości. Kiedy zaś sprawuje władzę, sprowadza kryzys.

Uparci wyznawcy obwiniają wówczas tych, którzy są mędrcowi przeciwni. Znowu więc uciekają się do kontrowersyjnych środków, których jednakowoż tym razem nic nie uświęca. Chociaż nie może to dziwić w środowisku, którego parlamentarzysta musi korzystać z pomocy sprzątaczki, dla przygotowania swoich wystąpień.

Skutek bowiem niewiedzy jest od starożytności oczywisty. Podobnie jak koń księdza Chmielowskiego, który jaki jest, każdy widzi. Kto więc ma oczy, niechaj patrzy.

Jeżeli może.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz